کمک در بچه داری | شوهرم تو بچه داری کمکم نمیکنه
نوشته شده توسط : ذهن نو

کمک در بچه داری قطعا از موضوعات مهم دوران فرزندپروری محسوب می‌شود. والدین مخصوصا مادران، همیشه به تنهایی نمی‌توانند اوضاع را کنترل کرده و یا خسته می‌شوند. فرزند به هر دو والد نیاز داشته و در برخی موارد نیاز به کمک دیگران نیز وجود دارد. مراقبت از کودک کار آسانی نیست. مخصوصا والدینی که به تازگی دارای فرزند شده اند؛ هیچ تجربه ای در این زمینه نداشته و نیاز به مشورت و کمک دیگران خواهند داشت. طبیعی است که والدین بخواهند همه امور کودک را خود به تنهایی انجام دهند؛ اما گاهی این کار میسر نخواهد بود. قطعا نگرانی آن‌ها به جا بوده و نمی‌توان برای نگهداری از کودک، به هر فردی اعتماد کرد.

کمک در بچه داری

کمک در بچه داری کار پرچالشی خواهد بود که گاهی حتی پدران نیز از زیر بار آن شانه خالی می‌کنند. فراموش نکنید که اینکار فقط وظیفه مادران نبوده و زوجین باید با یکدیگر در این مسیر مشارکت داشته باشند. حتی اگر والدین به همراهی بیشتری نیاز داشته باشند؛ اطرافیان نیز می‌توانند موثر باشند.

بسیاری از والدین به دلیل مشغله زیاد و یا نداشتن مهارت فرزند پروری برای بزرگ کردن فرزند خود از کمک دیگران استفاده می‌کنند. این موضوع می‌تواند تا حد زیادی به پدر و مادر کمک کرده و از طرفی دیگر در کودک احساسات مختلفی ایجاد کند.

مزایا و معایب کمک در بچه داری

والدین گاهی از کمک گرفتن از دیگران می‌ترسند. همانطور که گفته شد؛ این نگرانی تا حدی طبیعی است. چراکه کمک در بچه داری آثار و نتایج خود را خواهد داشت. البته این در مورد خود والدین صادق نیست. نگهداری از کودک وظایف آنان است و باید به یکدیگر کمک کنند. اما در مورد دیگران، بهتر است والدین همه جوانب را در نظر گرفته و بعد در این زمینه تصمیم گیری کنند. برخی از مزایا و معایب کمک گرفتن از دیگران در زمینه بچه داری، شامل موارد زیر خواهد شد. 

????ایجاد دلبستگی ناایمن

وقتی فرزندان از سنین کم وقت زیادی را با افرادی غیر از والدین خود می‌گذارنند؛ دچار دلبستگی ناایمن خواهند شد. در واقع آنان نسبت به والدین خود دچار بی اعتمادی شده و احساس ناامنی می‌کنند. این موضوع در آینده آنان بسیار تاثیرگذار است و می‌تواند پیامدهای منفی زیادی ایجاد کند. والدین باید تا جایی که می‌توانند در بچه داری به یکدیگر کمک کرده و از دیگران کمتر بهره گیرند. وقت گذرانی کودک با پدر و مادر سبب اطمینان خاطر و احساس تعلق در او خواهد شد. یکی از معایب کمک در بچه داری، ایجاد حس دلبستگی ناایمن خواهد بود.

????یادگیری مفاهیم بیشتر توسط کودک

وقتی والدین در دیگران نیز برای کمک در بچه داری استفاده می‌کنند؛ احتمال اینکه فرزندان مفاهیم تازه و بیشتری را بیاموزند، بیشتر خواهد بود. بچه ها احتمالا زمان زیادی را با مراقب خود گذرانده و مسائلی را از او یاد می‌گیرند. به همین دلیل بهتر است والدین در انتخاب مراقب کودک دقت زیادی داشته باشند. کودکان آسیب پذیر بوده و همه چیز را تقلید می‌کنند. به هرحال نباید این موضوع را نادیده گرفت که کودک از پرستار و یا اطرافیان خود تاثیر می‌پذیرد.

????استفاده بیشتر از زمان برای والدین

وقتی هر دو والد در کمک در بچه داری مشارکت می‌کنند و یا از دیگران کمک می‌گیرند؛ زمان بیشتری خواهند داشت و می‌توانند به کارهایشان برسند. گرچه بعد از تولد کودک باید بیشتر زمان والدین به کودک اختصاص یابد؛ اما همیشه امور دیگری هم هست که باید به آنها رسیدگی شود. با اینکار والدین می‌توانند برنامه ریزی بهتری برای زمان خود داشته و به کودک نیز بیشتر رسیدگی کنند. برای مثال پدری که در بچه داری کمک می‌کند؛ به مادر نیز این امکان را خواهد داد که زمان بیشتری برای کارهای خانه داشته باشد.

برای گرفتن کمک در بچه داری چه کنیم؟

قطعا برای والدین سخت خواهد بود که از دیگران و یا حتی یکدیگر در بچه داری کمک بگیرند. در برخی موارد آنها ترس از قضاوت شدن دارند و یا به اندازه کافی مطمئن نیستند. اما با رعایت نکاتی می‌توان به راحتی این مشکل را حل کرده و آن را با دیگران در میان گذاشت. البته باید شرایط کودک خود را نیز در نظر داشته باشید. برخی از دیگران به دلیل ویژگی های شخصیتی و یا شرایط خاص نمی‌توانند با هیچکس غیر از پدر و مادر ارتباط بگیرند. این موضوع می‌تواند شرایط را پیچیده تر کند. به همین دلیل با بهره گیری از نکات زیر در مورد کمک در بچه داری این مشکل را حل کنید.

✅از اطرافیان و افراد مورد اعتماد کمک بگیریم

برای کمک در بچه داری، باید از اطرافیان نزدیک و یا افراد مورد اعتماد، کمک بگیرید. البته همیشه احتمال بروز مشکلاتی وجود دارد. اما برای مثال پدربزرگ ها و مادربزرگ ها بهترین گزینه در این مورد هستند. آنها همچون پدر و مادر دلسوز کودکان بوده و به والدین آنها کمک می‌کنند. همیشه نمی‌توان از دیگران انتظار کمک رساندن داشت و باید شرایط آنان را نیز در نظر گرفت. نظر آنها را در این مورد جویا شده و در صورت رضایت، کودک را به آنها بسپارید. 

✅دورکاری و کار نیمه وقت

اگر برای کمک در بچه داری، تنها مشکل شما زمان و مشغله کاری زیاد است؛ برای مدتی دورکاری و یا کار نیمه وقت را امتحان کنید. بچه داری در کنار کاربیرون از خانه و تمام وقت بسیار دشوار است و سبب بروز مشکلات زیادی برای خانواده خواهد شد. معمولا بیشتر سازمان ها این امکان را به کارمندان خود می‌دهند. با اینکار از خستگی و فرسودگی روانی خودتان نیز جلوگیری کرد و زمان بیشتری را با فرزندتان می‌گذرانید. همچنین از اتلاف وقت و هزینه نیز جلوگیری خواهد شد.

✅برای گرفتن پرستار به خوبی تحقیق کنیم

اگر همسر و یا اطرافیان شما حاضر به کمک در بچه داری نیستند؛ باید از یک پرستار کودک کمک بگیرید. گرفتن مراقب برای کودک کار دشواری است و معمولا بچه ها در این دوران دچار مشکلاتی خواهند شد. والدین باید زمان زیادی را به اینکار اختصاص داده و به خوبی تحقیق کنند. از رزومه پرستار مطمئن شده و او را زیر نظر داشته باشید. کمک گرفتن از پرستار اصلا کار اشتباهی نیست؛ فقط باید در مورد آن به نکات زیادی دقت کرد. حتی گاهی پرستار، موثر تر از والدین عمل کرده و مسائل زیادی را به کودک خواد آموخت.

✅کمک گرفتن از روانشناس

بهتر است والدین قبل از فرزندآوری، در این مورد به توافق رسیده و اقدامات لازم را انجام دهند. یکی از این اقدامات کمک گرفتن از مشاور خواهد بود. اگر آنها از قبل از تولد در این مورد برنامه ریزی داشته باشند؛ قطعا اوضاع بهتر پیش خواهد رفت. مشاور کودک قبل یا بعد از تولد، راهکار های بیشتری را به والدین نشان داده و مهارت های زیادی را به آنان می‌آموزد. کمک گرفتن از مشاور یکی از راه های موثر برای کمک در بچه داری خواهد بود.

سخن پایانی

والدین هر دو در تربیت فرزند و نگهداری از او نقش داشته و وظایفی دارند. آنها باید با یکدیگر در زمینه کمک در بچه داری، همدلی کرده و به فکر راهکار باشند. طبیعی است که هر دوی آنها نیاز به زمان استراحت و رسیدگی به زندگی حرفه ای خود را داشته باشند. اما نباید از کودک خود هم غافل شوند و یا تمام مسئولیت اینکار را به عهده فرد دیگری بگذراند. تقسیم وظایف و کمک گرفتن از مشاور در این زمان، بسیار موثر خواهد بود.

برای دریافت مشاوره در زمینه کمک در بچه داری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

منبع: کمک در بچه داری | شوهرم تو بچه داری کمکم نمیکنه





:: برچسب‌ها: کمک در بچه داری | شوهرم تو بچه داری کمکم نمیکنه ,
:: بازدید از این مطلب : 121
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 14 مرداد 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: